Jesteś tutaj
Wykonawcy V Festiwalu NOWA MUZYKA 2017
- Posted on: 3 May 2017
- By: nm_admin
-
Klaudiusz Baran
-
Leszek Lorent
-
Zespół BACKSPACE
- Zbyszek Chojnacki – akordeon, elektronika
- Łukasz Czekała – skrzypce elektryczne, elektronika
-
SEPIA ENSEMBLE
- Wojciech Jeliński - puzon
- Olga Winkowska – skrzypce
- Tomasz Sośniak - fortepian
-
Kwartet smyczkowy ArtON
-
Agnieszka Piass
-
Ewa Leszczyńska
-
Witold Kawalec
-
Kwartet Rodzinny Bałabanów
- Agnieszka Bałaban - wiolonczela
- Lech Bałaban - altówka
- Jan i Wiktor - skrzypce
-
Krzysztof Sowiński
-
Adam Kałduński
-
Marek Ulański
-
Mikołaj Wojciechowski
-
Magdalena Holec
-
Leszek Holec
Klaudiusz Baran – prof. zw. dr hab. Urodził się w Przemyślu. W 1995 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jerzego Jurka. Jako stypendysta rządu francuskiego kontynuował studia w Conservatoire Paul Dukas w Paryżu w klasie prof. Maksa Bonnay’a.
Jest laureatem m.in. I nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym w Katowice w 1993 r., I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Castelfidardo (Włochy) w 1997 r., I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Paryż w 1997 r.
Uczestniczył w wielu festiwalach m.in. Festiwalu ,,Warszawska Jesień”, ,,Koncercie Roku” w galerii Porczyńskich w Warszawie, Bydgoskim Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych, ,,Forum Lutosławskiego” w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Festiwalu Muzyki Współczesnej ,,Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Festiwalu ,,Musica Moderna” w Łodzi, Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Kragujevcu (Serbia), ,,Bajan i bajaniści” w Moskwie, ,,Brawo Maestro” w Kąśnej Dolnej, ,,Skrzyżowanie Kultur” w Warszawie, ,,Dialogu Czterech Kultur” w w Łodzi, ,,EXPO 2008″ w Saragossie, Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Petersburgu, ,,Sezonie Kultury Polskiej” w Rosji, ,,Tango Festival y Mundial de Baile” w Buenos Aires i wielu innych.
Jako solista współpracował z orkiestrami większości polskich filharmonii, m.in.: NOSPR, Orkiestra Polskiego Radia ,,Amadeus”, Sinfonietta Cracovia, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra AUKSO, „Capella Bydgostiensis”, Camerata Academia, „Vratislavia”. Dresdner Philharmoniker, Philharmonie Meinengen i szeregiem innych, pod batutą takich dyrygentów jak: Agnieszka Duczmal, Hector Guzman, Zsolt Hamar, Reinbert de Leeuw, Jerzy Maksymiuk, Jiři Malat, Charles Olivieri-Munroe, Michał Nesterowicz, Reinhard Petersen, Daniel Raiskin, Mirosław Skoryk. Stefanos Tsialis, Krzysztof Urbański. Lucas Vis, Tadeusz Wojciechowski, Ryszard Zimak.
Wspólnie koncertował z takimi artystami jak: Roby Lakatos, Ivan Monighetti, Julius Berger, Susana Moncayo von Hase, Krzysztof Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka, Tomasz Strahl, Andrzej Bauer, Michał Nagy, Vadim Brodski, Waldemar Malicki, Paweł Gusnar, Royal String Quartet i in.
W marcu 2009 roku miał okazję, w ramach „Amber Road Festiwal” w Kaliszu wspólnie z niemieckim wiolonczelistą Juliusem Bergerem i Orkiestrą Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Adama Klocka wykonać kompozycję Sofii Gubaiduliny Sieben Worte w obecności i z udziałem kompozytorki.
Jest członkiem i założycielem takich zespołów jak: Tangata Quintet, z którym dwukrotnie był nominowany do Nagrody Fryderyk (2004, 2005), Machina del Tango i DesOrient.
Występuje solo, w zespołach kameralnych jak i z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych w Polsce, jak i poza granicami kraju – we Francji, Włoszech, Austrii, Ukrainie, Rosji, Hiszpanii, Czechach, Niemczech, Białorusi, Luksemburgu, Serbii, Słowacji, Litwie, Estonii, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Chinach, Szwajcarii i Argentynie.
Jest zapraszany jako wykładowca na międzynarodowe kursy interpretacji muzycznej (Polska, Francja, Serbia) i juror konkursów krajowych i międzynarodowych (Polska, Włochy, Słowacja, Serbia).
W 2003 roku ukazała się jego płyta nagrana dla wytwórni SonyClassical z solowymi i kameralnymi dziełami Astora Piazzolli, która otrzymała nagrodę Akademii Fonograficznej Fryderyk 2003 w kategorii „Najlepszy album – muzyka kameralna”.
Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, a także muzyki filmowej, teatralnej i rozrywkowej.
Jego studenci ponad 50 razy byli nagradzani na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach akordeonowych i interdyscyplinarnych w kategoriach solowych i kameralnych.
Jest zatrudniony w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na stanowisku profesora, gdzie w latach 2002-2005 pełnił obowiązki kierownika Międzyuczelnianej Katedry Akordeonistyki, od 2008 roku funkcję Prodziekana, a od 2011 roku był Dziekanem Wydziału Instrumentalnego, od roku 2012 jest kierownikiem Międzyuczelnianej Katedry Akordeonistyki.
Profesor Klaudiusz Baran w kadencji 2012-2016 pełnił funkcję prorektora ds. artystycznych. W wyborach 2016 został wybrany rektorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
Odznaczony Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Perkusista, doktor habilitowany sztuki muzycznej. W 2008 roku ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. Kształcił się również w Conservatoire Nationale Superieur Musique et Danse de Lyon w mistrzowskiej klasie prof. Jeana Geoffroy’a. W latach 2006–2009 uczestniczył w kursach interpretacji nowej muzyki w Estonii (Tallin). Jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów. Jako solista występował z Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Warszawie, Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej, Sinfonią Iuventus, Orchestre Perpignan Méditerranée, Orkiestrą Narodowego Forum Muzyki. Artysta otrzymał stypendia: Prezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Banku Société Generale, Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS, stypendium Młoda Polska, Stypendium dla Wybitnych Młodych Naukowców Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, nagrodę Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina za osiągnięcia naukowe.
Leszek Lorent ma na swoim koncie prawykonania dzieł wielu współczesnych kompozytorów, m.in.: Marcina Błażewicza, Dariusza Przybylskiego, Ignacego Zalewskiego, Tomasza Opałki, Aleksandry Gryki, Pawła Hendricha, Eunho Changa. Specjalizuje się w wykonywaniu utworów multiperkusyjnych oraz dzieł teatru instrumentalnego. Jako specjalista tej dziedziny sztuki bierze udział w wielu konferencjach i sesjach badawczych w kraju i za granicą, zasiada w jury konkursów muzyki współczesnej.
Jest autorem monografii naukowych. Jego artykuły z pogranicza muzyki i filozofii były publikowane w piśmie warszawskich uczelni artystycznych Aspiracje, w Zagadnieniach Naukoznawstwa PAN oraz w wielu innych wydawnictwach naukowych w Polsce i za granicą (łącznie ponad 17 pozycji). Do tej pory ukazały się 3 płyty artysty:
Eidos, zawierająca dzieła Dariusza Przybylskiego, Miłosza Bembinowa, Ignacego Zalewskiego i Iannisa Xenakisa (reż. Michał Szostakowski; wyd. For Tune. 2013)
Kundalini. Lorent plays Błażewicz, zawierająca światowe premiery dzieł Marcina Błażewicza (reż. Andrzej Brzoska, wyd. Requiem Records 2015)
Tonisteon, zawierająca dzieła Iannisa Xenakisa, Marcina Błażewicza, Ignacego Zalewskiego i Dariusza Przybyslkiego (reż. Michał Szostakowski, wyd. Requiem Records 2016)
Leszek Lorent jest członkiem Stowarzyszenia Artystów #ART oraz Stowarzyszenia Artystów Euforis. Jest adiunktem macierzystej Uczelni, kierownikiem Studium Muzyki Nowej. Więcej informacji: www.leszeklorent.net
BACKSPACE to jedna z najbardziej oryginalnych grup na polskiej scenie muzyki improwizowanej. Zespół powstał w 2013 roku. Muzycy z powodzeniem łączą brzmienia akustycznego akordeonu i elektrycznych skrzypiec z możliwościami współczesnej technologii. Dialog, interakcja, improwizacja, live sampling oraz kreatywne wykorzystanie programów komputerowych (Ableton Live), efektów elektronicznych, a nawet przedmiotów codziennego użytku, pozwoliły stworzyć unikalne brzmienie i niepowtarzalny język muzyczny zespołu. W muzyce grupy odnajdziemy inspiracje zarówno muzyką symfoniczną, minimalizmem, stylem „tintinnabuli”, poprzez nordic new jazz, aż po ambient, electro i house.
„Integracja instrumentów z elektroniką pozwala nam tworzyć takie dźwięki, które byłyby niemożliwe do uzyskania na instrumentach akustycznych – daje nam ogromną paletę barw, za pomocą których możemy wyrażać emocje, budować atmosfery i przestrzenie, otwierać drzwi do nowych – nieznanych dotąd rejonów muzyki. Oddajemy się improwizacji – każdy nowy dźwięk podpowiada nam, jaki będzie następny – tworzymy muzykę „tu i teraz”, dzięki czemu każdy nasz koncert przybiera formę niezwykłego i niepowtarzalnego widowiska”.
Inspiruje nas: przyroda, miasto, maszyna, człowiek, miejsce, widok, przeżycia, wspomnienia, niezwykłość i codzienność, muzyka aborygenów, niemiecka scena techno czy ekspresjonizm abstrakcyjny.
Bliscy są nam: Mikołaj z Radomia, Bela Bartok, Maurice Ravel, Krzysztof Penderecki, Witold Lutosławski, John Cage, Morton Feldman, Arvo Part, Alva Noto, Miles Davis, Nils Petter Molvaer, Bugge Wesseltoft, Stian Westerhus, Cecil Taylor, Witkacy, Salvador Dali, Mark Rothko, Jan Gaca.
Współpracowaliśmy (lub współpracujemy) m.in. z: Michał Urbaniak, Zbigniew Namysłowski, Ryszard Tymon Tymański, Dariusz Makaruk, Jacek Kochan, Anna Gadt, Troy Miller, Otto Williams, Marcin Pospieszalski, Jerzy Małek, Frank Parker, Dominik Strycharski, Ryszard Latecki, Ray Dickaty, Bracia Oleś, Jerzy Mazzoll, Richard Galliano, Luma, MC SILK.
Backspace:
– oprócz autorskich koncertów, wykonuje również improwizowaną muzykę do filmu
(m.in. ,Menilmontant'' z 1927r na Festiwalu Rynek Sztuki, Płock 2014),
instalacji multimedialnych i wystaw;
– koncertuje zarówno w Polsce jak i za granicą (Francja, Niemcy, Włochy, Norwegia);
– jest zdobywcą wyróżnienia na prestiżowym festiwalu NOWA TRADYCJA 2014
organizowanym przez Program 2 Polskiego Radia.
Sepia Ensemble to zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Powstał w 2012 roku z inicjatywy Artura Kroschela i Rafała Zapały, a w jego skład wchodzą absolwenci oraz studenci Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, których łączy szczególne zainteresowanie i pasja wykonywania muzyki najnowszej.
Zespół organizuje koncerty w poznańskiej Uczelni, a także w "niestandardowych" miejscach, których klimat sprzyja odbiorowi nowej muzyki. W swoim repertuarze zespół posiada utwory kompozytorów polskich, a także realizuje partytury szczególnie interesujących twórców ze świata.
W grudniu 2012 zespół zrealizował dwa projekty z okazji Roku Cage'a, na które złożyły się dzieła amerykańskiego artysty. W roku 2013 zespół wystąpił na dwóch koncertach podczas Festiwalu "Musicacoustica" w Pekinie. W roku 2014 Sepia Ensemble rozwija cykl koncertów pt. Zooming, który jest próbą przybliżenia polskim słuchaczom muzyki współczesnej wybranego kraju oraz najnowszej polskiej muzyki. W 2015 odbyły się kolejno projekty Zooming:Ireland (Dublin/Poznań) oraz Zooming:Estonia (Tallinn).
Grupa składa się z dwunastu muzyków, ale występują oni w rozmaitych układach od solowych do dużych składów ensemblowych. Kierownictwo artystyczne zespołu sprawują Artur Kroschel i Rafał Zapała.
Bolesław Siarkiewicz - I skrzypce
Monika Orłowska - II skrzypce
Agnieszka Czupryńska - altówka
Małgorzata Węglerska - wiolonczela
ArtON Quartet powstał w 2013 roku. Członkowie zespołu na co dzień związani są z Capellą Bydgostiensis - kameralną orkiestrą należącą do grona najlepszych zespołów kameralnych w Polsce oraz z bydgoską Akademią Muzyczną. Artyści współpracują z najwybitniejszymi muzykami z całego świata. Nieustannie rozwijają swoją wielką pasję - wykonawstwo muzyki kameralnej. Współpracują z największymi firmami fonograficznymi tj. DUX, CD Accord, Deutsche Grammophone, Naxos. (źródło: http://www.artonquartet.com/)
Sopran. Urodziła się w Poznaniu. W roku 2002 ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski w klasie śpiewu prof. Katarzyny Rymarczyk w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. W latach 2000/2001 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W roku 2004 ukończyła studia podyplomowe w Hochschule für Musik C. M. von Webera w Dreźnie w klasie prof. Ch. Elssnera. W tym czasie była stypendystką niemieckiej Fundacji DAAD w Bonn.
Jest laureatką wielu konkursów wokalnych w kraju i za granicą, między innymi: I Konkurs Pieśni Polskiej im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (1998 – III miejsce i wyróżnienie specjalne), I Konkurs Sopranowy im. Haliny Halskiej we Wrocławiu (2000 – I miejsce i wyróżnienie specjalne), V Międzyuczelniany Konkurs Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (2001 – III miejsce), Festiwal dla młodych śpiewaków w Rheinsbergu – Niemcy (2000 – partia Hrabiny Almaviva w „Weselu Figara” W. A. Mozarta, 2001 – G. Rossini „Petite Messe solennelle” - partia sopranowa).W 2007 roku została finalistką VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. St. Moniuszki- nagroda specjalna od Fundacji L.v. Beethovena oraz wykonanie partii Mimi w Cyganerii G. Pucciniego od Lwowskiego Teatru Narodowego.
Liczne koncerty i gale operowe w Polsce i poza granicami, między innymi: 2000 – Gala Operowa z towarzyszeniem Stadtsoper Kapelle w Berlinie, 2000 1 2001 – Gala Operowa z towarzyszeniem Brandenburgerorkestra w Rheinsbergu, Gala Moniuszkowska – 2002 w Poznaniu.W 2001 roku była uczestniczką Festiwalu Vratislavia Cantans gdzie wykonywała partię solową w „Petite Messe solennelle” G. Rossiniego pod batutą Prof. St. Stuligrosza, 2002 – „Requiem” W. A. Mozarta – Filharmonia Poznańska pod batutą St. Stuligrosza.2006-Fiharmonia Frankfurt Oder - G. Mahler "IV Symfonia", E. Grieg "Peer Gynt". 2007 Frankfur a. Mein - F. Zelenka "Requiem". W roku 2002 podczas V Międzynarodowego Festiwalu Chórów Uniwersyteckich w Poznaniu Universitas Cantans – prapremierowe wykonanie i nagranie Symfonii na sopran solo i chóry „Nihil homine miribilius” pod batutą kompozytora Krzesimira Dębskiego (nagranie CD). W roku 2004 partia sopranowa w produkcji „Viellicht war ich ein Azteke” – pastiż 6 współczesnych oper z całego świata. W tym też roku zaśpiewała partię Paminy w „Czarodziejskim flecie” W. A. Mozarta w Operze na Zamku w Szczecinie pod batutą W. Kunca. W grudniu 2004 debiutowała na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w „Damie Pikowej” P. Czajkowskiego partią Lizy, pod batutą K. Korda (reż. M. Treliński). W styczniu 2005 wykonała partię sopranową w Oratorium „De Vacuo Spatio” Siegfrieda Matthusa w Opernhaus w Magdeburgu (Niemcy). Od sezonu 2005/2006 jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie debiutowała rolą Donny Elviry w „Don Giovannim” W. A. Mozarta. Artystkę możemy zobaczyć w partii Paminy w „Czarodziejkim flecie” W. A. Mozarta , Koryfejki w „Prometeuszu” B.Matuszczak i Gerechtigkeit w „Die Schuldigkeit” W.A.Mozarta. W listopadzie 2005 wykonała solową partię sopranową w „Te Deum” S. Mathusa, skomponowanego na otwarcie katedry Frauenkirche w Dreźnie – Filharmonia Drezdeńska pod batutą Kurta Masura (nagranie CD). Od 2005 współpracuje z Symfonią Nova co owocuje licznymi koncertami na terenie Warszawy – „Stabat Mater” A. Dvorzaka (nagranie CD), „Msza Koronacyjna” W. A. Mozarta (Nagranie CD), „Requiem” Mozarta. Dokonała nagrania programu telewizyjnego "Europejskie Święta Bożego Narodzenia" w Babmerg z telewizją Monachium. 2005/2006 - współpraca z Filharmonią Frankfurt/Oder i Bonn – (IX Symfonia L. v Beethovena (pod batutą H. Beisela), IV Symfonia G. Mahlera, Peer Gynt E. Griega (pod batutą F. Bellon). Czerwiec 2006 - współpraca z Operą Narodową Teatrem Wielkim- Pamina w „Czarodziejskim Flecie” W. A. Mozarta (pod batutą K. Korda, reż. A. Freyer). Od 2006 roku śpiewa jako solistka w Wieczorach:włoskim, francuskim i rosyjskim w Teatrze Buffo J. Józefowicza i J. Stokłosy w Warszawie. Od lutego 2007 współpracuje z Operą Bałtycką w Gdańsku gdzie śpiewa partię Mimi w "Cyganerii" G. Pucciniego pod batutą J.Przybylskiego. W październiku 2007 odbyła tournee po Holandii i Belgii z bydgoską Operą Nova występując jako Cho-Cho-San w "Madamie Butterfly" G. Pucciniego. Śpiewa tę partię w Operze Nova i Teatrze Wielkim w Poznaniu. W 2008 roku debiutowała na scenie Teatru Wielkiego w Krakowie partią Lizy w „Damie Pikowej” P. Czajkowskiego (dyr.I.Sowińska,reż.K.Nazar). W październiku 2008 odbyła tournee po Holandii i Belgii jako Pamina w „Czarodziejskim flecie”W.A.Mozarta. Listopad 2008 debiut w Filharmonii Narodowej – „Stabat Mater”F.Poulenca (dyr.K.Urbański). Kwiecień 2009-Festival Beethovenowski- partia Ludmilly w „Der Berggeist” L.Spohra – Nagranie CD (dyr. Ł.Borowicz). Od roku 2008 asystent na wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Współpracuje z Filharmonią Narodową,poznańską, szczecińską, gdańską, łomżyńską, sudecką oraz Frankfurt/Oder, Bonn, Drezno, Frankfurt a.Mein. We wrześniu 2009 współpraca z filharmonią w Kaliningradzie (Rosja) – Pasja wg Św.Jana J.S.Bacha, Oratorium „Paulus” F.Mendelsohna oraz „Te Deum” S.Matthusa. Od 2012 r. wykonuje rolę tytułową w "Rusałce" Antonina Dworzaka na scenie Opery Nova w Bydgoszczy.Na tej scenie wykonuje aktualnie role: Halki w operze Moniuszki, Neddy w "Pajacach" Leoncavalla, Cho-Cho-San w "Madama Butterfly" Pucciniego.
Pochodzi z rodziny o wielkich tradycjach muzycznych.
Ukończyła Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Jerzego Sulikowskiego. W tej samej uczelni rozpoczęła studia na Wydziale Wokalnym u prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej, aby kontynuować je w Conservatorio Giuseppe Verdi w Mediolanie u prof. Margharet Hayward. Zamiłowana w muzyce wokalnej chętnie wykonuje również muzykę kameralną będąc partnerem zarówno śpiewaków m.in. współpracuje w duecie z basem Gianluca Buratto z którym zdobyła nagrodę Rotary w 2008 roku, Katarzyną Trylnik, Davide Fior, Joanną Freszel jak i instrumentalistów. Jeszcze jako uczennica z powodzeniem występowała na wielu festiwalach i konkursach zdobywając nagrody i wyróżnienia. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez śpiewaków: prof. J. Artysza, H. Muller-Molinari, T. Żylis-Garę, T. Berganzę, U. Kryger, Ch. Lehman, J. Rappe, O. Pasiecznik, E. Podleś, Th. Quasthoffa, D. York oraz pianistów: P. Goulda, D. Baldwina, prof. K. Jankowską, prof. K. Borucińską, prof. M. Nosowską, L. Giergievę, H. Hölla, K. Kammerlander, Davida Dolana.
W latach 2007-2010 była członkiem Laboratorio Interdisciplinare di Musica e Spettacolo (Limes) w Mediolanie biorąc udział jako śpiewaczka, aktorka i tancerka w przedstawieniach teatralnych i operowych: “La Sagra della Primavera” reżyseria P. D’Ascola, choreografia - S. Magniani “Idillio d’amore fra pastori”, reżyseria - F. Crivelli, „Ivresses” reżyseria P. D’Ascola.
Jako śpiewaczka wykonywała partie solową w Exultate Jubilate W. A. Mozarta w Mediolanie (2010), zaprezentowała komplet pieśni F. Chopina podczas koncertu nagrywanego dla TV Watykan w Mediolanie, wykonała partię sopranową w arii koncertowej W. A. Mozarta – „Ch’io mi scordi di te”- Gdańsk Orkiestra Filharmonii Bałtyckiej (2010). W tym samym roku wzięła udział w scenicznym wykonaniu fragmentów „Membra Jesu nostri” - Buxtehudego w Lugano.
W 2012 roku jako śpiewaczka wraz z pianistą Tomaszem Pawłowskim zdobyła pierwszą nagrodę na konkursie w Madesimo im. G. Carducci. Na tym samym konkursie była półfinalistką jako pianistka. Została także stypendystką Instytutu Polskiego w Wiedniu w ramach którego uczestniczyła w Międzynarodowym Kursie Muzyki Barokowej - Austria Barock Akademie w Gmunden, pracując pod kierunkiem renomowanych osobowości artystycznych w świecie muzyki barokowej: Rubena Dubrovsky, Ilii Korol, Deborah York oraz Lydii Vierlinger. Na Konkursie Muzyki Barokowej zorganizowanym w Austrii otrzymała nagrodę ABA Award.
W 2013 wystąpiła wraz z Joanną Kaniewską na koncercie w Radiokulturhouse w Wiedniu oraz brała udział wraz z zaspołem barokowym „Les Roses Sauvages”
w projekcie "Dunkle Zeiten Wien" zaprezentowanym w Off Theater w Wiedniu.
Koncertuje w kraju i za granicą.
Pianista i wykładowca akademicki. W 1998 r. ukończył studia w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w klasie fortepianu prof. Jarosława Drzewieckiego, z wynikiem bardzo dobrym, uzyskując tytuł magistra sztuki. Będąc na pierwszym roku studiów znalazł się w gronie inicjatorów Studenckich Festiwali Pianistycznych FORTE-PIANO, których był współorganizatorem oraz wielokrotnym wykonawcą. Swoje umiejętności poszerzał biorąc czynny udział w Międzynarodowych Mistrzowskich Kursach Pianistycznych w Dusznikach Zdroju, gdzie pracował pod kierunkiem prof. Tatiany Szebanowej i prof. Włodzimierza Obidowicza, oraz w kursach "Fryderyk Chopin in memoriam" w Słupsku gdzie pracował pod kierunkiem prof. Haliny Czerny-Stefańskiej i prof. Andrzeja Tatarskiego.
W 1994 roku został laureatem Konkursu na Stypendia Artystyczne im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Brał udział w znaczących konkursach pianistycznych:
IV Konkursie Pianistycznym im. Franciszka Liszta we Wrocławiu, Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, w VII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Darmstadt. W 2001 roku był jedynym polskim uczestnikiem XXXVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Franciszka Liszta w Budapeszcie. W 2004 r. ukończył Studia Podyplomowe w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Od 1998 roku jest pracownikiem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Juliusza Zarębskiego w Inowrocławiu, gdzie obecnie pełni funkcję kierownika sekcji instrumentów klawiszowych II stopnia, a od 2003 roku pracownikiem Instytutu Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. W 2011 roku uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych nadany przez Radę Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od 2016 roku pełni funkcję prodziekana Wydziału Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Koncertował jako solista i kameralista w wielu miastach Polski, Niemiec i Norwegii.
Unikalny w skali światowej zespół występujący w składzie:
Swój pierwszy koncert Zespół zagrał w lutych 2009 roku w rodzinnym Suchym Lesie. Następnie Kwartet prezentował się m.in. na Letnich Koncertach Ratuszowych w Poznaniu, brał udział w Koncertach Marszałkowskich w Willi Wśród Róż - Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego, występował również na koncercie z cyklu "Classic Tea" w Częstochowie oraz w Dworku Paderewskiego Tarnów-Kąśna Dolna, uświetniając swą obecnością cykl "Muzyczne Lato w Kąśnej". W grudniu 2009 roku Kwartet wystąpił na Festiwalu Telemannowskim w Żarach.
Zespół brał również udział w festiwalach, m.in. Letnim Festiwalu "Muzyka z Kórnika" oraz Letnim Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Iłowej. Kwartet Rodzinny Bałabanów wystąpił na XIV Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu, prawykonując napisany specjalnie dla Zespołu utwór Mateusza Matuszewskiego pt. Powrót Syna Marnotrawnego.
W ramach Kwartetu działa również altówkowo-wiolonczelowy Duet rodziców oraz Trio Smyczkowy (Wiktor, Jan i Lech - wszyscy grają na instrumentach zbudowanych przez zakopiańskiego lutnika, Wojciecha Topę). Wspomniane Trio występowało m.in. na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Łańcucie oraz w ramach Międzynarodowej Konferencji Naukowej "Musica Practica, Musica Theoretica" w Poznaniu w 2012 roku. W tym samym roku Trio zagrało również na koncercie "Prof. Jadwiga Staniszkis in memoriam". Również w 2012 roku zespół nagrał płytę zatytułowaną "Kwartet Rodzinny Bałabanów" na której znalazły się utwory Antonina Dvoraka.
Podczas koncertu kameralnego na Festiwalu NOWA MUZYKA 15 maja zespól wystąpi w zmienionym składzie - zamiast skrzypka Wiktora zagra pianista Krzysztof Sowiński. (Opracowanie na podstawie komentarza Lecha Bałabana do płyty CD "Kwartet Rodzinny Bałabanów).
Ukończył z wyróżnieniem klasę fortepianu prof. Alicji Kledzik w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. W 1992 roku uzyskał III nagrodę na Europejskim Konkursie Pianistycznym im. C. Kahn’a w Paryżu. Otrzymywał stypendia artystyczne Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie, im. F. Liszta we Wrocławiu oraz Ministra Kultury i Sztuki.
Występuje jako solista i kameralista w kraju, jak i w Niemczech, Rosji (Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie), Szwecji, Hiszpanii, we Włoszech (Sycylia) i na Węgrzech. Partnerował takim solistom, jak: śpiewaczka Iwona Hossa, skrzypkowie Jadwiga Kaliszewska, Bartosz Bryła, Jarosław Żołnierczyk, altowioliści Stefan Kamasa, Lech Bałaban, wiolonczeliści Dominik Połoński, Roman Jabłoński i Andrzej Wróbel.
Wraz z klarnecistą Bogusławem Jakubowskim dokonał nagrania płyty pt. „Zapomniane i nowe utwory na klarnet kompozytorów szczecińskich XIX, XX, XXI wieku” z utworami Carla Loewego, Ryszarda Kwiatkowskiego, Waldemara Sutryka i Artura Cieślaka, płytę „Sonatas” z udziałem wiolonczelisty Macieja Mazurka – na płycie znajdują się kompozycje Luigi Boccheriniego, Ludwiga van Beethovena oraz Dymitra Szostakowicza – a także płytę pt. „Xaver Scharwenka – piano&chamber music”, na której znajdują się solowe i kameralne utwory kompozytora. Współwykonawcami są: skrzypek Bartosz Bryła, altowiolista Michał Bryła i wiolonczelista Tomasz Lisiecki.
Jest pracownikiem poznańskiej Akademii Muzycznej. W latach 1993-2001 był asystentem w klasie fortepianu prof. Waldemara Andrzejewskiego. W 1999 uzyskał kwalifikacje I st. Od początku swojego zatrudnienia współpracuje z klasą wiolonczeli, a od roku 2005 z klasą altówki w charakterze akompaniatora. Współpraca ta wielokrotnie owocowała osiągnięciami studentów na konkursach krajowych oraz zagranicznych (Czechy, Słowacja, Austria), a także wyróżnieniami dla pianisty za twórczy wkład w prezentacje konkursowe. Brał udział w wielu kursach pianistycznych i kameralnych prowadzonych przez wykładowców z Polski i z zagranicy. Od wielu lat uczestniczy też w letnich akademiach muzycznych. W latach 2006-2010 pracował w filii poznańskiej Akademii w Szczecinie prowadząc klasę fortepianu. Przez wiele był też wykładowcą fortepianu w Poznańskiej Szkole Talentów. Współpracował z Narodowym Centrum Kultury w ramach programu Gaude Polonia prowadząc zajęcia w zakresie studiów podyplomowych w specjalności kameralistyka fortepianowa. Jest wykładowcą na warsztatach pianistycznych, zasiada w jury krajowych konkursów muzycznych. Na Festiwalu im. W. Lutosławskiego w Szczecinie (2007) wraz z altowiolistą Lechem Bałabanem dokonał prawykonania „Sonaty na altówkę i fortepian” poznańskiego kompozytora Zbigniewa Kozuba. Obecnie pełni obowiązki adiunkta, prowadząc działalność dydaktyczną w Katedrze Kameralistyki. Za wieloletnią pracę w swojej macierzystej uczelni odznaczony został Brązowym Medalem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Od września 2012 roku pełnił funkcję prodziekana Wydziału Instrumentów Smyczkowych, Harfy, Gitary i Lutnictwa. W roku 2014 uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki. Od 2016 roku pełni funkcję dziekana Wydziału Instrumentów Smyczkowych, Harfy, Gitary i Lutnictwa.
Adam Kałduński pochodzi z Gdańska, gdzie w 2015 r. ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w klasie fortepianu prof. Mariusza Trzebniaka. Obecnie kształci się pod kierunkiem prof. Katarzyny Popowej - Zydroń w bydgoskiej Akademii Muzycznej. Jest laureatem wielu konkursów pianistycznych - ogólnopolskich i międzynarodowych: w Szafarni, Koninie, Augustowie, Warszawie i innych, a także w Niemczech i na Białorusi. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych artystów, takich jak np. Nikolai Demidenko, Kevin Kenner, Tamàs Ungar czy Dina Yoffe. W bieżącym roku akademickim pobiera również lekcje od prof. Jerzego Sulikowskiego. Jako pianista chętnie występuje - zarówno solistycznie, jak i w różnego rodzaju zespołach. Studiując na muzycznej uczelni, pracuje nad wszechstronnym repertuarem od muzyki barokowej po współczesną. Do grona najbardziej cenionych kompozytorów zalicza J. S. Bacha, S. Rachmaninowa, a ze szczególną pasją wykonuje muzykę Fryderyka Chopina - wielokrotnie grał recitale w Domu Urodzenia F. Chopina w Żelazowej Woli oraz w warszawskim Muzeum na zaproszenie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Był w przeszłości stypendystą Prezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego, Prezydenta Miasta Gdańska, a także Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, zaś aktualnie otrzymuje stypendium od Rektora dla najlepszych studentów.
Urodził się 21 lipca 1995 roku w Łodzi. W wieku 7 lat rozpoczął naukę gry na skrzypcach w klasie mgr Elżbiety Puchalskiej w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi. Od października 2014 roku jest studentem w klasie prof. Marcina Baranowskiego i as. Jana Romanowskiego w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Brał udział w licznych kursach mistrzowskich oraz warsztatach skrzypcowych, gdzie uczył się pod kierunkiem: prof. Marcina Baranowskiego, Jana Staniendy, Zakhara Brona, Łukasza Błaszczyka, Bartosza Bryły, Bartłomieja Nizioła, Michała Grabarczyka, Moniki Urbaniak-Lisik i Piotra Pławnera. Od 2013 roku jest członkiem Młodej Polskiej Filharmonii, pionierskiego projektu orkiestrowego, prowadzonego przez dyrygenta Adama Klocka. Razem z orkiestrą wystąpił na deskach wielu polskich filharmonii, a także zagranicą (Szwajcaria, Chiny). W 2014 roku zakwalifikował się do International Lutosławski Youth Orchestra, a w 2016 roku do Neue Philharmonie Munchen.
Urodził się w 1995 roku. Naukę gry na wiolonczeli rozpoczął w wieku 7 lat w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Elblągu w klasie mgr Moniki Juszko. Obecnie studiuje w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Andrzeja Bauera , dr Bartosza Koziaka i mgr Magdaleny Bojanowicz.
Jest laureatem wielu konkursów wiolonczelowych. Otrzymał m.in.:
Grand prix oraz Nagroda Specjalna na Konkursie WIolonczelowym w Olsztynie ( 2010)
II miejsce (I nie przyznano) na X Międzynarodowym Młodzieżowym Konkursie Wiolonczelowym im. K.Wiłkomirskiego w Poznaniu ( 2010 )
I miejsce na Ogólnopolskim Młodzieżowym Konkursie Instrumentów Smyczkowych w Elblągu ( 2011 i 2013 )
II miejsce oraz Nagroda Dyrektora CEA na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie ( 2012)
I miejsce oraz Nagroda za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego"Poematu" na XI Międzynarodowym Młodzieżowym Konkursie Wiolonczelowym im K.Wiłkomirskiego w Poznaniu (2012)
I miejsce na Ogólnopolskich Konfrontacjach Wiolonczelowych im Z. Wojciechowskiej w Bydgoszczy (2013)
I miejsce na III Turnieju Kameralnym w Bydgoszczy ( 2016 )
Swoje umiejętności doskonalił na lekcjach, warsztatach i kursach mistrzowskich m.in. w Elblągu , Baloszycach , Łańcucie , Żaganiu , Zakopanem, gdzie pracował pod okiem wybitnych wiolonczelistów, takich jak: Dominik Połoński, Andrzej Zieliński, Andrzej Orkisz, Tomasz Strahl, Stanisław Firlej , Zdzisław Łapiński , Marcin Zdunik.
Występował na Zamku Królewskim w Warszawie, Sali Balowej w Łańcucie, Muzeum Karola Szymanowskiego w willi "Atma" w Zakopanem , a także w sali kameralnej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. ( NOSPR ). Za swoje osiągnięcia artystyczne został wielokrotnym stypendystą miasta Elbląg.
W 2010 roku otrzymał stypendium Marszałka Województwa Warmińsko - Mazurskiego. W 2013 ? roku otrzymał nagrodę artystyczną prezydenta Elbląga. Jest 3-krotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. ( 2011, 2012 , 2013 ) Był również podopiecznym Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci.
pianistka, absolwentka PSM II stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Żyrardowie, w klasie fortepianu Elżbiety Budnik oraz studiów odbytych na AM im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy pod kierunkiem prof. Tatiany Shebanovej, prof. Jarosława Drzewieckiego oraz ad. dra Piotra Kępińskiego. Uczestniczyła w krajowych konkursach pianistycznych. Jest dwukrotną laureatką Mazowieckich Przesłuchań Pianistycznych w Sochaczewie w 2002 i 2006 r. Brała udział w III i IV Międzynarodowym Forum Pianistycznym „Bieszczady bez granic” w Sanoku, gdzie doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem wybitnych pianistów – pedagogów m.in.: prof. Jarosława Drzewieckiego, prof. Alicji Faryniarz, prof. Iriny Rumiancewej, prof. Grzegorza Kurzyńskiego, oraz występowała na koncertach muzyki kameralnej m.in. towarzysząc słynnej śpiewaczce prof. Eugenii Rezler, oraz Anecie Kapli. W grudniu 2008 r. brała udział w kursie wokalnym prof. Macieja Witkiewicza, w lutym 2011 r. przez prof. Urszulę Kryger, zaś w lutym 2013 przez prof. Piotra Bednarskiego jako pianista-akompaniator. Tę funkcję pełniła także na kursie kameralistyki wokalnej, prowadzonym przez p. Tomasza Zagórskiego w październiku 2009 r. Pracowała także pod kierunkiem Joanny Kurpiowskiej oraz Teresy Rosłoń – Esztenyi. Uczestniczyła w kursach fortepianowych prof. Mikhaiła Woskresieńskiego oraz w kursie kameralistyki wokalnej prof. Mai Nosowskiej-Pasławskiej. Pianistka prowadzi czynną działalność jako akompaniator, biorąc udział w VI Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych Blaszanych w Gdańsku, w VII oraz VIII Ogólnopolskim Konkursie Sztuki Wokalnej ,,Złote Głosy” w Warszawie, w II i III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego w Ueckermuende (Niemcy), w II Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Andrzeja Hiolskiego w Kudowie – Zdrój oraz w II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Drezdenku, zaś w lipcu 2014 uczestniczyła w III Międzynarodowym Mistrzowskim Kursie Wokalnym prof. Marcina Habeli jako pianista – korepetytor. Współpracowała m. in. z wybitną solistką Opery Nova prof. Katarzyną Nowak – Stańczyk. Od sierpnia 2014 r. jest korepetytorem Opery Nova w Bydgoszczy. Pracuje także na macierzystej uczelni.
Absolwent wydziału Wokalno - Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, które odbył pod kierunkiem prof. Macieja Witkiewicza oraz prof. Leszka Skrli. Brał udział w mistrzowskich kursach wokalnych prowadzonych przez prof. Marcina Habelę, prof. Marka Rzepkę oraz w kursach muzyki kameralnej prof. Mai Nosowskiej – Pasławskiej. Brał udział w następujących konkursach: Złote Głosy Mazowsza, II Konkurs Wokalny w Drezdenku, Konkurs Wokalny im. Giulio Perottiego w Ueckermünde, Jakub Pustina Vocal Competition w Czechach, 4th International Otto Edelmann Singing Competition – Vienna. Ma w swoim repertuarze partie takie jak: Figara w Weselu Figara W.A. Mozarta, Geronimo w Potajemnym Małżeństwie D. Cimarosy, Hrabiego Ceprano w Rigoletto G. Verdiego, którą realizował debiutując na festiwalu Opernfestspiele in der Stiftsruine w Niemczech w roku 2012. Wykonywał również partię Marulla w Rigoletto G. Verdiego oraz Brandera w Potępieniu Fausta H. Berlioza na Bydgoskim Festiwalu Operowym w latach 2014 i 2015. Współpracuje z Filharmonią Pomorską oraz Operą Bałtycką w Gdańsku. W 2013 r. był laureatem konkursu Złote Głosy Mazowsza a w 2015 r. II Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Drezdenku.